2009. január 11., vasárnap

Marketing és a szabadság



Biztos vagyok benne, hogy már jó sokan kaptunk telefonhívást vezetékes telefonunkra különféle termékek ajánlásával, meghívásokat kaptunk egy hétvégére, vagy felajánlották, hogy, ha a házunkban vendéket hívunk értékes jutalmat kapunk.

Igen telemarketing, telesales, amit az emberek nem szeretnek. Azt mondják ne zaklassanak telefonon.
Pedig, ha a tévét bekapcsolom reklámok vannak a filmekben, előtt, után. Még a kereskedelmi csatornán is szilveszter éjjel a 24. óra előtti másodpercekben reklámot adtak, és az éjfél utáni másod pillanatokban is reklám volt.

Vajon ezt mindenki szerette, aki látta? De látta, mert nézte a tévét. Hányan vannak, akik nem néznek az óriás plakátokra? Ki az, aki sosem adott még fel hirdetést az újságban, Interneten? A pizzás dobozon is van reklám, és a postaládánkban is van reklám. Azt mondjuk, mi szükség van erre?! Látjuk, halljuk őket, pedig mondhatnám, egyiket sem kértem, nem én akartam, odarakták, és arra mentem, leadták a tévében, és én azt néztem.

A reklám tájékoztatás. Ha nem lenne reklám sok műsor nem létezne, se film, se kulturális műsor, nem a szponzorálásért, hanem, mert elmegyünk rá, mert megtudjuk, hogy lesz koncert, mert már leértékelték, mert most jött ki legújabb termék, mert már ez a kifutó széria.

A marketing az emberi világ része és ennyit tehetünk vele.
Ugyanez vonatkozik a katalógusokra, az email hírlevelekre, csak abban az az illúzió, hogy Mi választottuk, hogy Én, Te, Mi döntöttünk úgy, hogy küldjék!

Ez az illúzió a telefon esetében egyszerűen nem lehet, hiszen ők hívnak! És emiatt már haragszunk, mert a szabadság fontos számunkra. De attól, hogy meghallgatok valamit, attól még nem vették el a szabadságomat, hiszen nem lettem cselekvő és döntésképtelen. Megtehetem, hogy udvariasan leteszem a kagylót, és azt mondom, nem kérem, köszönöm. Ennyi jár egy téves hívásnak is! Vagy végighallgathatom, és azt mondom, még így sem érdekel, köszönöm.

De mi van akkor, ha elkezd érdekelni? Nem elképzelhetetlen, hogy tudnak olyat mondani, ami felkeltheti az érdeklődésemet. Nem lehetetlen, különben nem működne ez a szakma, nem lenne létjogosultsága, és nem lenne az egyik legdinamikusabban fejlődő ágazata a kereskedelemnek.

De mi kell ahhoz, hogy érdekelje az embereket egy ilyen lenézett, utált, semmibe vett telemarketing hívás?





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése